Moda użytkowa a odzież sportowa – marki odzieży sportowej

Odzież sportowa ma znaczący wpływ na modę odzieży codziennej i rekreacyjnej. Większość osób regularnie nosi ubrania pierwotnie przeznaczone do zastosowań sportowych, takich jak:
-bokserki
-koszulki polo
-kombinezony do biegania
-trampki.

Oprócz tych „klasyków” odzież outdoorowa szczególnie wpływa na modę odzieży codziennej i rekreacyjnej, np.:
-funkcjonalne koszule lub bluzki
-spodnie turystyczne
-miękka wygodna bielizna
-kurtki ochronne na niepogodę.

Komfort jest głównym powodem wpływu odzieży sportowej na odzież codzienną i rekreacyjną. Konsumenci, którzy doświadczyli najwyższego komfortu odzieży sportowej, szukają tych samych zalet w innych ubraniach. Jest to znaczący przykład znaczenia wygody odzieży. Większość z nas ma kilka ulubionych ubrań, które są zwykle najbardziej wygodne. Mniej wygodne ubrania zwykle pozostają w szafie.

Nie należy zapominać, że oprócz wpływu odzieży sportowej na odzież codzienną i jest też odwrotnie: interakcje między różnymi grupami odzieży są wzajemne. Na przykład odzież zaprojektowana do żeglowania lub do użytku na siłowniach od wielu lat pełni funkcję „mody”. Patrząc na przykład odzieży outdoorowej, oczywiste jest, że stały się one bardziej modne, a tym samym akceptowalne przez większą grupę konsumentów. Z pewnością nieprzypadkowo projektanci mody outdoorowej coraz bardziej angażują się w krawiectwo damskie. Wystarczy wymienić marki odzieży sportowej takie takie jak nike, adidas, puma, new balance i wiele innych – każda z nich znana i warta krocie.

Rozwój tradycyjnych produktów z włókien tekstylnych

Różne produkty odzieży sportowej mogą wymagać różnych charakterystyk działania w zależności od wielu czynników, w tym rodzaju sportu, poziomu aktywności fizycznej, sportu zespołowego lub indywidualnego, sportu zawodowego lub amatorskiego, klimatu – sport wewnętrzny lub zewnętrzny, częstotliwości użytkowania, płci, wieku i innych funkcji specjalnych. Na rynku większość produktów sportowych charakteryzuje się ogólnymi parametrami użytkowymi, takimi jak dopasowanie, rozciąganie, kolor i konserwacja (pranie i suszenie). W kontekście projektowania produktu kluczowe cechy wydajności produktów sportowych można podzielić na cztery główne kategorie: trwałość, komfort, funkcjonalność oraz tożsamość lub rozpoznawalność.

Odzież sportowa

Odzież sportowa koncentruje się na komforcie i wydajności użytkownika. Ich wymagania w zakresie zarządzania wilgocią, wydłużania i odzyskiwania są w dużej mierze kontrolowane przez użycie specjalnych włókien i przędz, a środki zmiękczające są stosowane tylko w celu wzmocnienia lub uzupełnienia efektów. Odprowadzanie wilgoci polega na usuwaniu ciekłej wilgoci lub potu z powierzchni skóry, a następnie odparowywaniu, aby zapewnić użytkownikowi suchość. Uważa się, że hydrofilowe środki zmiękczające na bazie glikolu polietylenowego i aminosilikonu w postaci nano nadają właściwości regulujące wilgotność poliestrowi i nylonowi. Poprzez nadanie ulepszonego smarowania powierzchni i giętkości poszczególnym włóknom, środki zmiękczające mogą nadać właściwości przywracania rozciągania poddanym obróbce produktom.